Egy hetes Portó útiterv totyogóval

Ha családi utazásról beszélünk, szerencsére sok európai város rendelkezik “mindennel is” – éppen ezért nagy kíváncsisággal vártuk, hogy Portó mit tartogat számunkra márciusban. Kiderült, hogy családi kiruccanáshoz tökéletes választás. Az tetszett benne, hogy Portó nem mesterségesen létrehozott program lehetőségekkel elégíti ki a családokat, hanem könnyedén, természetesen van annyi család barát opció, hogy 1 hét alatt nem értünk a végére.

Mit teszi Portót családbaráttá?

3 dolgot szeretnék kiemelni, amelyek közül egyik sem létfeltétele a családos utazás kötelező elemeinek, ugyanakkor mind hozzájárultak egy nyugodt, kényelmes családi utazáshoz, ami valljuk be kisgyerekes utazások alatt kifejezetten jó. 🙂

• Mi tömegközlekedtünk és milyen jól tettük. Megbízható volt a Google maps, minden terv szerint tudtunk bejárni. Egy dolgot érdemes észben tartani: a babakocsi mellett legyen egy – bármilyen - hordozó is nálatok. Sok a meredek, macskaköves utca a történelmi belvárosban, így érdemes ezzel készülni.
  • A helyiek borzasztó kedvesek. Nagyon kellemes atmoszféra fogadott minket.
  • Az, hogy mennyire olcsó vagy drága egy desztináció, azt sok esetben az dönti el, hogy az életvitel szerűen lakott helyünkhöz képest milyen máshol. Nos, Közép-Európai szemmel mi úgy gondoljuk, hogy nem elrugaszkodott a helyzet. Kicsit magasabb az árfekvés, mint Magyarországon. Az egész hetes ottlétünk alatt pedig egyszer sem kellett a kislányunknak belépőt fizetni.

Itt jegyezném meg, hogy a gyerekek szórakoztatására sokszor nem kell túl nagy energiát fordítani, mert nekik minden új helyzet egyfajta játékos tapasztalás. Egy parki játszótér is lehet fantasztikus élmény.

Ennek ellenére, azért összeállítottam egy szuper (gyerek biztos) útitervet, aminek a végére garantálom, hogy felkeltem az érdeklődésedet Portó iránt! 🙂

Egy hetes Porto útiterv totyogóval
Forrás: @justdiariestravel

A tökéletes egy hetes Portói útikalauz kisgyermekes családoknak (is)

Fél napos útiterveket raktam össze, azért, mert ha kisebb babával, vagy totyogóval érkeztek, több alvásidőre, lassúbb tempóra lesz szükség. De ha a gyerekek életkora nem kíván egyéb odafigyelést, nyugodtan összeillethettek 2 félnapos útitervet & máris kész a teljes reggeltől estig tartó itiner.

1. Nap

A reptérre érkezés után, azonnal kiváltottuk az Andante kártyánkat, és rögtön elfoglaltuk a szállást – szerencsére közvetlen metró járattal könnyedén manővereztünk. Egy központi helyen lévő (Trindade), de csendes apartmant béreltünk 2 okból: központit, hogy könnyen tudjunk közlekedni a városban, és apartmant, hogy a kis konyha részen magunknak is tudjunk ennivalót készíteni. Jól jött, hogy nem mindig azon agyaltunk hova menjünk enni.

Hadd jegyezzem itt meg: Portóban sok étterem konyha részlege délután bezár pár órára. Ezzel számoljatok, főleg, ha a gyerek alvás idejét is a napba kalkuláljátok.

A nap további részében bevásároltunk és rövid sétát tartottunk a környéken.

Igreja Carmo
Forrás: @justdiariestravel

2. Nap

6 helyszín / Távolság: 1,3 km

A reggelünket a Lello könyvesboltban kezdtük. Ez az egyedülálló belső enteriőrrel – kiváltképp lépcsősorral – rendelkező könyvesbolt a szóbeszéd szerint JK Rowlingot is megihlette. Habár Harry Potter kötődése által lett világhírű, szerintem minden építészetre érzékeny ember szívesen látogatna el ide. Azt viszont jó tudni, hogy a könyvesbolt kicsi, és a nagy érdeklődés miatt elég sokan vannak. Online belépő vásárlása javasolt & amennyiben lehet nyitásra menjetek.

Livraria Lello
Forrás: @justdiariestravel

A könyvesbolttól percek alatt megközelíthető 2 célpont is: a Clérigos torony és a Casa Oriental. Előbbi egy hatalmas torony, amely tetejéről pazar kilátás nyílik a városra – itt is célszerű hordozóra váltani a lépcsők miatt -, míg az utóbbi egy hal konzerv bolt. Hangulatában teljesen olyan, mintha egy retró vidámparkba érkeztünk volna, a zene és a kirakat dekorációja is magával ragadó.

Itt eldönthetitek, hogy máris egy kis pihenésre szánjátok magatok a Base Porto -ban, ami a Lello könyvesbolt és a Clérigos torony közötti parkban van, vagy folytatjátok utatokat a Miradouro da Vitória kilátópont felé. Itt nagy hely áll rendelkezésre a gyerekeknek levezetni a felesleges energiákat. A felnőttek élvezhetik a kilátást, az egész élményt pedig az utcai zenészek fogják megkoronázni.

Casa Oriental canned fish store
Forrás: @justdiariestravel

A kilátó után a Carmo templom felé vettük az irányt, ami egy grandiózus templom tele azulejos csempe díszítéssel az oldalán. Ebédre pedig a Steak n Shake nevű helyet ajánljuk 2 okból. Na jó, 3 okból: először is közel van a templomhoz, így kevés sétával elérhető. Az ételek szuperek és végül, de nem utolsó sorban nagyon izgalmas díszítés van az épület külsőjén. A hab a tortán pedig az ellenálhatatlan tejturmixok, amik egészen biztosan elnyerik a gyerekek érdeklődését.

3. Nap

8 helyszín / Távolság: 2,1 km

Portó építészete nagyon gazdag, sokszor dekorálva az épületek oldalát nagyméretű falfestményekkel, installációkkal. A központi helyen lévő Trindade állomásnál laktunk, így nagyon örültünk, hogy kartávolságnyira volt egy nagy falfestmény is. Itt egy idősebb férfi a kezében tart egy Clérigos torony szobrot. Elképzelem, ahogy nagyobb gyerek(ek)kel olyan napot tartotok, amikor ezeket a falfestményeket vadásszátok le, akár „kincses térképet” is készíthettek hozzá. Mi itt kezdtünk a reggelünket. 8 óra körül pedig még meglepően csendes volt a környék.

Mural near Trindade
Forrás: @justdiariestravel

Egy rövid séta után eljutottunk a Catarina utcához, a nagy bevásárló utcájukhoz. Egy totyogóval kifejezetten értékelhető dolog, ha okosan rakjuk össze az útitervet. Ez az utca elegendő látványosságot tartogatott egész délelőttre!

Sok mindent jó látni/kipróbálni Portugáliában, de szerintünk az egyik elengedhetetlen dolog a híres édességük, a Pastel de Nata. Többet kipróbáltunk, és nekünk a Nata Lisboa volt a kedvencünk a Catarina utcában.

Innen csak pár métert kell sétálni és máris Portó egyik híres templomához, a Lelkek templomához érünk, ami az egyik legszebb homlokzattal rendelkezik. Reggelente, a turisták hada előtt gyönyörűen megcsodálható, és kiváló képeket tudtunk készíteni.

Megjegyzés: Portóban azt vettük észre, hogy 9 óra előtt nem igazán van élet. Így, ha reggel indultok útnak, egészen biztos sok helyet tudtok zavartalanul megnézni.

Capela das Almas
Forrás: @justdiariestravel

Beleveszem az itinerbe: amikor mi voltunk Portóban márciusban, a Bolhao piac éppen renoválás alatt volt, de mindenképpen nézzetek utána, ha mentek. Szó szerint 2 percre van a Lelkek templomától és nagyszerű kulináris élmény.

Visszatérve a Catarina utcába, van még egy Pastel de Nata-s hely, amit ajánlunk figyelmetekbe: Fabrica da Nata. Ízében nálunk 2. helyen végzett, de az üzlet enteriőrje a 2. emeleten egyszerűen pazar, kár lenne kihagyni.

Ezen a ponton, édesség és kávé szempontjából már teljesen telítettek voltunk, de az utunk során amúgy is elsétáltunk a Majestic Café előtt, így pár percet elidőzhetünk az art nouveau stílusú kávézó mellett.

Majestic Café
Forrás: @justdiariestravel

A nap utolsó állomásaként a Santo Ildefonso templomhoz érkeztünk. Egy kisebb domb tetején fekszik, telis-tele azulejos csempékkel. Ha nem is mentek be, akkor is érdemes felkeresni, mert a templom előtti téren kézműves árusok uralják a teret. Itt a gyerekek itt bátran szaladgálhatnak egy kicsit kedvükre ebéd előtt.

A Catarina utcában – bevásárló utca révén – rengeteg beülős hely van, de mi a Via Catarina-ba mentünk. Ez egy zseniálisan „eldugott” pláza, ami a Catarina utcáról nyílik. Azért eldugott, mert külső homlokzata teljesen beleillik az utca stílusába. Az ételudvarban rengeteg étterem közül választhattok, mindenki igényét kielégítve.

4. Nap

8 helyszín / Távolság: 3,2 km

A következő napot lassan kezdtük és csak délután keltünk útra. A szuper hír, hogy a hordozót babakocsira cseréltük, és rögtön a folyópartra mentünk, a Cais de Gaia volt a cél.

Ez a sétány szuper hangulatos utcazenészekkel, árusokkal, kávézókkal. Sétáltunk egy nagyot a folyóparton és élveztük a napsütést. Ha egy napközbeni koktélra beneveznek a szülők (nyaraláskor szabad, nem?) akkor az Espaco Porto Cruz helyet ajánljuk. Ezután pedig a nyuszis falfestményt/installációt kerestük fel.

Rabbit Mural
Forrás: @justdiariestravel

A nyuszis fal után pár perc alatt a siklónál voltunk – azzal tettük meg a visszatávot. Ez volt talán a legnagyobb meglepetés az utunk alatt. Annyira lekötötte a lányunkat, hogy percekig csendben nézelődött. Mi sem panaszkodhattunk, hiszen jól esett pár percre leülni, mindeközben mi is élveztük a kilátást. Valljuk be a legtöbbször nagyon praktikusak ezek a siklók, de kevés esetben “gondolázol” végig a város felett olyan parádés kilátással, mint amiben Portóban volt részünk. A Douro folyó, a Lajos híd, a rakpart, egyik oldalon a történelmi belváros, másikon pedig a boros pincék és manufaktúrák.

A siklón szerzett élmény után, átkeltünk a Lajos híd felső szintjén. Ezt lehet metróval is, de mi most gyalogosan tettük meg. A kis totyogónk pedig örömmel nézte végig 20x is, ahogy a metrók elsuhannak mellettünk, miközben sirályok tömkelegét vadásztuk le. Azóta is hevesen integetünk minden villamosnak itthon. 🙂 Amennyiben van rá lehetőség, mindenképpen térjetek vissza a hídra neplementekor. Biztosan gyönyörű látvány fogad majd titeket!

A hídról letérve választhatjátok a lépcsőket is, de mi inkább a fogaskerekűvel suhantunk le a Douro folyó másik rakpartjára: Cais de Ribeira. Nem nagy kiadás, ellenben sokkal kényelmesebben lehet lejutni (babakocsival is) a partra. Itt fel fogjátok ismerni azt a helyet, ahonnan szinte kötelező képet készíteni a Lajos híddal a héttérben. Sétáljatok egyet ezen a szakaszon is és hagyjátok magatokat átadni az érzésnek. Itt is sok zenész, előadó lesz, sok utcai árussal, turistacsalogató hajós standok, kellemes illat terjeng az éttermek, kávézók teraszáról.

Amikor pedig érzitek, hogy kell egy kis üzemanyag, üljetek be az egyik teraszra vacsizni. Mi a Muro do Bacalhaut választottuk és meleg szívvel ajánljuk mindenkinek. Isteni ételek, finom port, kedves kiszolgálás, gyerekbarát hely.

Cais de Ribeira
Forrás: @justdiariestravel

5. Nap

3 helyszín / Táv: 3,2 km

A következő nap délutánján valami nagyon szuper dolgot terveztünk: elmenni az óceánpartra. Nagy turista busz és Über helyett mi a helyi buszra voksoltunk 2 okból: 1) az andante kártyával nagyon jó áron buszoztunk 40 percet, 2) a bérelt apartman a központi Trindade állomás közelében lévén, direkt buszjáratunk volt. A lányunk pedig imádta, ahogy kifele nézegethetett, amíg eljutottunk az első állomásig, az akváriumig.

A SEA LIFE akvárium ötletesen pont a parton helyezkedik el. Mi egy csendes hétköznap délután érkeztünk és a hely csak a miénk volt. Több ezer faj van bemutatva egy nagyon interaktív, de gyerekbarát módon. A mi kis 1,5 éves totyogónk is nagy örömmel fedezte fel ezt az ismeretlen világot. Piros pont, hogy a jegy megvételével bármennyiszer lehet ki/bemenni az épületbe, így, ha egy kis szünetre vágytok, nem kell stresszelni sem magatokat, sem a gyereket. Ez a kaland az utunk egyik fénypontja volt!

SEA Life Aquarium
Forrás: @justdiariestravel

Szerencsére a parton egy egész napot is el lehet tölteni (nemcsak napozással és szörfözéssel). Játék a homokban, séta a parton, kiülni egy étterem teraszára stb. Még így márciusban is sok családot láttunk kimerészkedni és élvezni az meleg napsugarakat. Ugyan a legtöbbször a Matosinhos strandot szokták emlegetni, mint családbarát strand, de mi a SEA LIFE akváriumtól a Faorlim de Felgueiras világítótornyáig sétáltunk (kb. 50 perc) és odafele is rengeteg szép partszakaszt láttunk.

Kifejezetten ajánljuk, hogy álljatok meg egy kicsit a Pérgola da Foz nevű sétányon. Neoklasszikus stílusban épült, nagyon hangulatos (és fotogén) sétány. Enni mi nem ültünk be, de ha kerestünk volna egy szuper helyet, egészen biztosan a Casa Vasco lett volna.

Pérgola da Foz
Forrás: @justdiariestravel

A délutáni sétát a Farolim de Felgueiras világítótornyánál zártuk. Ugyan nem lehetett besétálni egészen a toronyig, mert le volt zárva, így is nagyon hangulatos volt. Ha pedig naplementekor tudtok itt lenni, akkor egészen biztosan szuper élményben lesz részetek.

6. Nap

4 helyszín / Táv: 2,6 km

Az utolsó napunkat is reggel kezdtük meg. Néhány Nata beporszívózása után, a Sao Bento vasútállomásra mentünk először. Akár a vonatokat nézve, akár a gyönyörű azulejos csempéket csodálva, de biztos, hogy jó pár percet el lehet itt időzni. Annak ellenére, hogy ez egy abszolút működő vasútállomás, turisták ezrei keresik fel.

Innen meghódítottuk az előttünk álló dombot, azon pedig a Sé katedrálist. Nagyon jó, hogy a hatalmas épületkomplexum előtt, egy szintén hatalmas nyitott tér is van, kiváló alkalom felajánlani az apró talpaknak egy kis mozgást. Ezenkívül pedig szintén csodás kilátás nyílik Portóra a fal mentén. Szeretném kiemelni, hogy bár maga a katedrális és a kolostor nem tartja magát babakocsibarátnak, nekünk nem igazán volt gond a közlekedés babakocsival.

Sé do Porto
Forrás: @justdiariestravel

Innen újra (immáron utoljára) átkeltünk a Lajos híd felső szintjén és egyenesen a Serra do Pilar monostor felé közeledtünk. Amire felértünk bőven megelégedtünk a kinti panorámával – de persze be is lehet menni. Mindkét opció szuper! Itt is hatalmas tér állt rendelkezésre, és azt hiszem ez volt az a pont, amikor már kollektíven annyira fáradtak voltunk, hogy mi is csak táncra perdülni tudtunk a kislányunkkal.

Innen záró akkordként pedig a WOW Porto épületegyüttest ajánljuk, amely egy könnyed levezető sétával elérhető. Itt van étterem, bár, borkóstoló, múzeum, szabad tér – minden, ami egy család igényeit kielégítheti.

Ezzel a csodás programajánlóval zárom az egy hetes Portói családi utunkat. Bevallom, Portó nagy álmom volt, és 100%-ban elégedett vagyok az utazásunkkal. Szuper választás - még kisgyerekes családoknak is!