Autós út egy totyogóval a Bledi-tóhoz, a szlovén korona ékéhez

Éveken keresztül terveztük, hogy Szlovéniába el kéne látogatni. Adva volt, hiszen annyira közel van, mégis úgy alakult, hogy csak 2024 tavaszán jutottunk el ide. Összesen 5 napot töltöttünk el ezen a „road trip”-en érintve Ljubljanát és a Bled-i tó környékét. Most már értjük miért van annyira felkapva a közösségi médiában ez a régió. 😌 Pattanj fel a JUSTdiariesTravel expressz-re és nézzük meg milyen egy autós út egy totyogóval a Bledi-tóhoz, a szlovén korona ékéhez.

LJUBLJANA

Pár órás autózás után Ljubljanában álltunk meg 1-2 órára több okból:

1) szerettünk volna egy nagyot sétálni/nyújtózni a sok autózás után,

2) egy kiadós késői ebéd is jó lett volna már,

3) illetve sokat hallottunk a város kicsi de meseszép belvárosáról.

Ljubljana egy hamisítatlan európai nagyváros,

• a délszláv, jó értelemben vett balkáni barátságos világával
  • a mediterrán hangulatú, jókedvű olasz zsibongással &
  • a precíz, osztrákos rend keverékével.
Ljubljana

Mivel csak 3 órát töltöttünk el a városban, mutatom nekünk mi fért bele, és még azt is, hova mentünk volna el, ha további 1-2 órát töltünk el a városban:

Mi ezt az utat jártuk be:

• Tivoli Park melletti parkoló (kezdő & végpont)
  • Prešeren tér (Prešernov trg)
  • Hármashíd (Tromostovje)
  • Mészárosok hídja (Mesarski most)
  • Sárkány-híd (Zmajski most)
  • Piac a Vodnikov téren (Vodnikov trg)
  • Sikló
  • Ljubljanai vár (Ljubljanski grad)
  • Szent-Miklós Székesegyház (Stolnica)

Legközelebbi látogatásunknál még ezeket szívesen megnéznénk:

• Orsolyarendi-templom (Uršulinska cerkev)
  • Tivoli park
  • Tivoli kastély (Tivolski grad)
  • Nemzeti Egyetemi Könyvtár

Készítettem egy Ljubljana-I hangulatvideót, itt tudjátok megnézni.

Az itinierről pedig egy lapozós posztban tudtok nézelődni.

BLED

Egy 4 év alatti kisgyerekkel eltöltött 4 nap alatt azt gondolom, hogy kimaxoltuk az utat amennyire lehet. Mi legalább annyira szerelembe estünk a Júliai-Alpok ezen részével, mint az a több millió turista, akik szemén keresztül eddig évek óta csorgattunk a nyálunkat. 🥰 DE NE menjetek főszezonban! Mi májusban még éppen jól elvoltunk, elképzelni sem tudom mekkora tömeg hömpölyög itt nyáron, ami azért valljuk be, igencsak meg tudja keseríteni az egyedülálló élményt.

Tipp: ha megoldható, válasszatok hosszú hétvégét, akár a Húsvétit, a Pünkösdit vagy a Munka ünnepét.

Pszt, a jövő évi (2025-ös) ünnepek így alakulnak: Húsvét - április 18-21, Munka ünnepe - május 1-4, Pünkösd - június 7-9 😉

A Bled-i hangulatvideónkat itt tudjátok megnézni.

Már az utazás előtt összegyűjtöttem azokat a dolgokat, amiket mi is szerettünk volna kipipálni azon a bizonyos bakancslistán. Minket egyáltalán nem zavart, hogy ezek zöme mások által is preferált program, és nem hajszoltuk a „térjünk le a kitaposott ösvényről” tematikát. Van, amikor ez a megközelítés nagyon is jó, mi most ezt a 10 dolgot, tűztük ki célul:

🛶 Csónakázz a Pletna hajóval

🛎️ Szólaltasd meg a harangot a szigeten lévő kápolnában

🏞️ Sétáld / fusd körbe a tavat (6 km)

🍰 Kóstold meg a híres Bledi Krémest

🏰 Menj fel a Bledi várba

🧗🏻‍♀️ Túrázz fel valamelyik kilátópontra (Ojstrica, Mala Osojnica, Velika Osojnica)

🏞️ Állj meg a Bohinji tónál az Aranyszarv szobornál

💦 Látogass el (túrázz) a Száva-vízeséshez

🏔️ Nézd meg a Vintgar-szurdokot

😌 Élvezd a bledi környék báját

A bakancslistáról pedig itt találtok további képeket!

Bled

CSÓNAKÁZÁS A PLETNÁVAL

Autentikus (de Turistás) élmény Bled-ben.

A Pletna hajó eredete egészen 1590-ig nyúlik vissza. A velencei gondolák inspirálta, fából készült laposfenekű csónak. Jellegzetes színes napellenzője védi az utasokat a napfénytől. Hossza 7 m, szélessége 2 m és 18 fő számára biztosít hajózást. A hajót a speciális „stehrudder” technikával hajtják, ahol az evezős álló helyzetben két evezővel evez.

⚠️ Info 1: A csónak csak tele indul el. Mázli, hogy sok ember szeretne átcsónakázni a szigetre, így nem kell sokat várni.

⚠️ Info 2: Kicsit káosz volt, hogy mennyibe kerül. Az első evező azt mondta, hogy 54 € (2 felnőtt+1 gyerek), a második már azt mondta, hogy 45 €, majd, amikor a szigeten visszaültünk a csónakba végül csak 36 €-t kértek el. (Szerintem 18 €/fő és végül a gyerekért nem fizettünk). Ha jól láttam fizettek kártyával is. Mi kp-vel rendeztük, mert nem gondoltuk, hogy a kártya opció.

😎 Tipp: ha valamiért a pletnázás nem jönne össze, azért a szigetre át lehet menni, mert óránként indul a Kavarna Park mólójából elektromos kishajó.

Pletna csónak

A szigeten érdemes kiváltani a belépőt, ugyanis az önmagában picike szigeten tényleg nem lehet ’mit csinálni’, ha nem fedezzük fel, ezt a 3 helyszínt: Mária Mennybemenetele templom, kilátó harangtorony és múzeumi kiállítás a Prépost házban. Több infót itt találtok.

Ne felejtsétek el, hogy a kápolnában mi magunk szólaltathatjuk meg a harangot. Ami azt illeti, nagy népszerűségnek örvend a turisták körében. Kívánni pedig kötelező. 🙂 Hiába nem marketingelik úgy, mintha gyerekbarát program lenne, a csónakázás és a harang megszólaltatása is extrán érdekes volt a kisasszonynak. Kisgyerekkel se hagyjátok ki a programot!

BLED VÁR

Nagy romantikus vagyok – kár is lenne tagadni 😅 – de ez a vár még annál is mesésebb! 1,5 nap katasztrofálissal határos időjárása után, végre nemcsak a tó vize lett kék, hanem az ég is. Isteni párosítás = irány a Bledi Vár. Szlovénia egyik legidősebb vára a szikla szirten magasodik 139 m magasan a tó felett – páratlan panorámával kényeztetve minket, halandókat. Mi végül megvettük az online jegyet előre, ezen a honlapon. A belépő nem volt annyira vészes (felnőtt 17 €, gyerek 7 €), a parkolás viszont annál csillagászatibb – 3 €/óra.

Ezt a videót a várból készítettem, szerintem magáért beszél!

Bledi Vár és a Bledi krémes

BLEDI KRÉMES

Az első és egyetlen eredeti Bled-i krémes. “Ištvan Lukačevič, a Park Hotel cukrászdájának korábbi vezetője sokáig tesztelte a recepteket és az összetevők különféle kombinációit, mielőtt megtalálta a megfelelőt.” – olvashatjuk a Bled.si oldalon. A krémest – 1953 óta – mindennap frissen készítik a Kavarna Parkban. El tudjátok képzelni, hogy eddig több, mint 16 millió példányt készítettek? 😳 Én nem. A honlapon még ezt olvastam: “Vajas tésztából készült (nem margarinnal) az aranyszínű ropogós kéreg, amire pontosan megfelelő állagú, finom vaníliakrém kerül, hogy felvágás után ne essen össze és tökéletes ízt adjon. A tetejére tejszínhab és ropogós tészta réteg kerül. Nem utolsósorban, pedig egy jó hintés porcukor.” A Kavarna Park kávézója pont olyan csodás kilátást nyújt, mint amilyen finom a krémes. Önmagában 6 €, egy pohár borral 8,5 €. Turistás ár, de a világért se hagyjátok ki!

📍Cím: Cesta svobode 15, 4260 Bled / Nyitvatartás: 11-21:00

OJSTRICA KILÁTÓPONT

A tó nyugati oldalán 3 kilátó pont is van: Ojstrica, Mala Osojnica és Velika Osojnica. Tapasztalatlan túrázók lévén a legkönnyebbet céloztuk be, így is megjártuk. 😅 Mondom mire figyeljetek:

A Zaka camping mellett van parkoló (aranyáron 4 €/óra), de legalább 20 méterre van az ösvény elejétől. Mindhárom túraútvonal ugyanonnan indul. Az Ojstrica a legrövidebb, elvileg 20 perc alatt megmászható különösebb gyakorlat nélkül. Amire érdemes figyelni, hogy a fő útvonalról ágazik le kb 15 perc séta után jobbra az ösvény. Szilárd meggyőződésem, hogy borzasztó jelentéktelen, kicsi ösvény és még a kitáblázása sem a fő útvonalon van, hanem beleolvad a fák közé bő 10 méterre jobbra. Ezt mi benéztük és további 10 percet mentünk felfele – már-már elérve a második kilátópontot. Ha megvan a leágazás, innen az éles jobb kanyar után hirtelen lesz meredek, kissé sziklás az út. Nem kivitelezhetetlen, de készüljetek rá, hogy a vége kaptatós.

A látvány pedig mint minden kilátóponton: meseszép. Ha tudatosak vagytok, és nem nézitek be a kanyart (mint mi), 😅  akkor szerintem 1 óra parkolással megvagytok. Nekünk így 2 lett belőle. Amúgy a parkolóból rálátni a szabad strandra. Simán összeköthető a kellemes túra egy hűs csobbanással.

Ojstrica kilátó

SZÁVA-VÍZESÉS

Autós út egy totyogóval a Bled-i tóhoz, a szlovén korona ékéhez. Ez állt a címben, de mi nem álltunk meg, csak Blednél. Eredeti tervek szerint összekötöttük volna a Száva-vízesés meglátogatását egy könnyed sétával a Bohinj-i tónál. De az időjárás nem igazán kedvezett nekünk, így az Aranyszarv szobornál tényleg csak pár percre álltunk meg – de így is teljes élmény volt a vízesés.

A Száva-vízesés Szlovénia harmadik leglátogatottabb nevezetessége, 60 méter magas és ferde sziklafalon zúdul a mélybe. Könnyű gyaloglással indultunk a murvás gyalogúton, majd hosszú lépcsősorok (kb 550) következtek. 😅

👧🏼 Kisgyerekes tipp: Ha tudjátok, hogy ez a sok lépcső még kihívás lehet az aprótalpaknak, akkor készüljetek hordozóval.

😎 Hasznos tipp: A vízpára nem kímél, elkélhet egy vékony esőkabát, ha sokat időznétek fent.

📸 Fotó tipp: Nyáron, napos időben, gyertek kora délelőtt, nagyjából 10 óráig megsüti a nap a zuhatagot, mesés szivárványt képezve. De azért délután se csüggedjetek, mi délután 4-6 között érkeztünk és így is csodás látvány fogadott.

Praktikus információ:

• Hossza: 1700 m, oda-vissza
  • Időtartama: 1 óra
  • Szintkülönbség: 130 m
  • Kiindulópont: Koča pri Savici fogadó melletti nagy parkoló (nyári hónapokban fizetős kb 4 €/3 óra - májusban nem kellett még fizetni)
  • Belépő főszezonban: 3 €, gyerek (7-14): 1,5 €, diák, nyug. (65+): 2,5 €

Itt találhattok még néhány fotót a kirándulásunkról.

Száva-vízesés

VINTGAR-SZURDOK

A Radova folyó alkotta gyönyörű szurdok hossza kb. 1600 m, és 250 m mély. A szurdokon át fahidakon egy tanösvény vezet végig a Šum vízeséshez, amely 13 m magas, és Szlovénia leghosszabb folyami vízesése.

A mély szurdokot csak egyirányú úton lehet bejárni, ami kb 45-60 perc. Az erdőn keresztül visszavezető 2 ösvény közül választhattok, néhol igen meredek, lépcsős, és óvatosságot igényel.  (Nekünk további 60 perc volt). Mi a “nagy” túrázók is extra lelkesedéssel vágtunk bele ebbe a túrába és bár nem mondom, hogy nem fáradtunk el a végére, azért 2.5-3 óra alatt simán lehozható még kisgyerekkel is. 🤩

Vintgar-szurdok

A szurdok április elejétől november elejéig látogatható, ajánlom, az elővételes jegyet - már csak azért is mert egy nap fix számú embert engednek be. Mi 9 órára (nyitásra mentünk, így is volt már jó pár ember, akik sorban álltak jegyért. A parkolás, oda-, és bejutás miatt szánjatok alsóhangon 3 órát erre a kalandra. 3 hivatalos parkoló van, díja 5 €/nap. A központi parkolóból ingyenes shuttle e-busz jár a Visitor Center-ig.

Belépőjegy

• Felnőtt jegy: 10 €
  • Gyerek (3-15): 5 €

Étterem ajánló: ha Bled felől érkeztek, akkor Zasip-on keresztül jöttök: a Gostilna Kurej-ben igazi vidékies és nagyon finom ízeket kóstolhattok, icipicit barátibb áron, mint a Bled-i tó partján.

Vintgar-szurdok

ÁRAK

Mire mennyit kell költeni, ha Szlovéniában jártok? Hogy mennyire drága, vagy olcsó egy desztináció – mindig szubjektív. Amit tenni lehet, hogy előre felkészülünk és akkor legalább meglepetés nem érhet, arról nem is beszélve, hogy akkor már előre magabiztosabban számolhatunk.

Mutatom az árakat (383 forinttal számolva):

⛽️ Tankolás: 1,5-1,7 €/l (570-650 ft)

🛣 Autópálya díj: 20 €/hét (7.900 ft)

🅿️ Parkolás:

• Ljubljana: 1,6 €/óra (610 ft)
  • Bled-i vár & tó: 3 €/óra (1.150 ft)
  • Ostrica kilátóponthoz közel: 4 €/óra (1.530 ft)
  • Vintgar-szurdok központi parkoló: 5 € (1.900 ft)
  • Száva-vízesés: főszezonban 4-5 € - májusban még ingyen volt (1.500-1.900 ft)

📸 Látnivalók:

🚡 Ljubljana sikló:

• felnőtt 3,3 € (1.260 ft) vagy 6 € (2.300 ft) retúr,
  • gyerek (7-18): 2,3 € (880 ft) vagy 4,5 € (1.720 ft) retúr

🌊 Vintgar-szurdok:

• felnőtt 10 € (3.830 ft)
  • gyerek (3-15): 5 € (1.920 ft)

🐍 Bled Mini Zoo:

• felnőtt 8,5 € (3.260 ft)
  • gyerek 6,5 € (2.500 ft)

🌊 Száva-vízesés:

• felnőtt 3 € (1.150 ft)
  • gyerek (7-14): 1,5 € (570 ft)

🏰 Bled vár:

• felnőtt 17 € (6.500 ft)
  • gyerek (4-14): 7 € (2.680 ft)

🚤 Bled-i csónakázás: felnőtt 18 € (6.900 ft)

🏝️Bled-i szigeten belépő:

• felnőtt 12 € (4.600)
  • gyerek 5 € (1.900 ft)
  • 3-4-5 tagú család: 24 € (9.200 ft) elővételben 10% lejön

🎁 Szuvenír:

• Hűtőmágnes: 4-5 € (1.530-1.900 ft)
  • Kis levendulás szappan: 3,5 € (1.340 ft)
  • Kitűző: 3,9 € (1.500 ft)
  • Kis csoki: 2,9 € (1.100 ft)

🍽️ Étkezés:

• Bledi krémes + 1 pohár bor: 8,6 € (3.300 ft)
  • Bledi vacsora 2 felnőtt+1 gyerek: 4 limó, 2 almalé, 3 főétel, 1 desszert: 90 € (34.600 ft)
  • Zasip vacsora 2 felnőtt+1 gyerek: 2 limó, 3 főétel: 60 € (23.100 ft)
  • Fagyi gombóc: 2,5 € (960 ft)

Szerintünk a parkolást leszámítva korrekt minden.

Ha pedig büdzsé tervezés egy utazáshoz, akkor javaslom látogassatok el a webshopom-ba, ahol megvehetitek a CSALÁDI UTAZÁS OKOSAN - Spórolós tippek & pénztárca kímélő ötletek utazáshoz digitális kiadványt, amiben 50+ oldalon keresztül gyűjtöttem össze 70+ spórolós ötletet, ha családi utazásról van szó. 😎

Családi Utazás Okosan - Spórolós tippek és pénztárca kímélő ötletek utazáshoz - eBook

CSALÁDBARÁT GONDOLATOK

Soha nem volt prioritásunk, hogy kizárólag gyerekbarát, vagy gyerekeknek szánt helyszíneket látogassunk meg. De időnként igenis jó, ha van 1 játszótér, vagy valami olyan gyerek specifikus program, ami nemcsak rossz idő esetén bevethető, hanem kifejezetten ajánlatos, hogy legyen B, C, D terv – ha valamiért az A terv füstbement.

A PlaygroundBuddy applikációt használtuk játszó keresésre. Találtunk is egy „fapados” – fából készült játszót a Bledi tó partján. Semmi extra, de lekötötte a gyereket fél órára.

Egy másik napunkat elmosta az eső, így 5 perc alatt kellett benti programra alternatíva: Mini Zoo Bled. Egy családi ház második emelete lett átalakítva egy mini állatkertté, ami pont annyira volt nagy, hogy 1 órát elténferegtünk benne. Ahhoz képest rengeteg állat volt, még kaméleont is simogattunk. A mini állatkert pedig 5 perc sétára van a Kavarna Park kávézójától, így, ha még mindig rossz az idő, ott lehet krémesezni.

Mini Zoo Bled

Ugyan ez már kinti program, de a közelben van a DinoPark Bled, ami nagyobb gyerekekkel szuper kinti programlehetőség.

Étteremajánlónak pedig a Bledi tó partján szívből ajánljuk a Spica Bar & Éttermet. Szuper (& gyors) kiszolgálás, jó adagok és isteni ízek. Ha több napra maradtunk volna, biztos visszatérünk.

Az egyetlen negatívum, amivel találkoztunk, az a parkolás. Mind árban, mind elérhetőségben. A legtöbb hotel/étterem parkolója privát. A tó körül pedig vannak olyan részek, ahol egész egyszerűen nincs parkoló. Ha van is, elég drága.

Tipp: Tervezzünk előre, milyen programot hol szeretnénk.

• Pl. a kilátópontokhoz a túraútvonal, a szabadstrand és a csónakázás elég közel vannak egymáshoz a tó nyugati oldalán.
  • Ugyanígy a Kavarna Park Hotel kávézója, a csodás sétánnyal, a játszótér, a Mini Zoo és a Spica Bar pedig a tó keleti oldalán van.

Tömbösítsünk és aszerint parkoljunk. Ennek hiányában készüljetek jó sok sétára. 