A karnevál a legjobb (& legolcsóbb) időszak, hogy családosan ellátogassunk az Azúr-partra

Franciaország tengerpartja délen, méltán híres. A luxi életérzés ott több, mint valószínű, hogy mindenki számára érezhető, ha mást nem megcsapja a szele. 🌬 De gyerekkel mikor érdemes ellátogatni oda? Nyáron nemcsak a főszezon ember tömege lehet zavaró, de az árak is az egekbe vannak. Viszont minden év februárban megrendezik a híres Nizza-i karnevált (& virágkarnevált). Erre a lehetőségre le is csaptunk, így mi év elején jártunk az Azúr-parton, hiszen a karnevál a legjobb (& legolcsóbb) időszak, hogy családosan ellátogassunk az Azúr-partra.

Isten hozott Nizzában!

Mikor érdemes repülőjegyet foglalni?

Mivel ezúttal az biztos volt, hogy mikor és hova megyünk, így már augusztustól heti rendszerességgel figyeltem a WizzAir-t, és november elején vettük meg a jegyeket.

😉 Spórolós tipp: Hármunkra oda-vissza csak kézipoggyásszal 48.000 forint volt a jegy (tehát 16.000 ft/fő). Arról, hogy hogy fértünk be 3-an 3 hátizsákba 5-6 napra, arról ebben a videóban mesélek. A legtutibb pakolós tippet pedig ebben a videóban osztottam meg. 😌

Nizza-i reptér & bejutás a belvárosba

A repülőtér kb 8 km-re van a belvárostól: villamossal, busszal & természetesen taxival is bejuthatunk. Van amelyik gyorsabb, van amelyik olcsóbb & van, amelyik szebb, panorámás úton visz be a belvárosba. Egy valamit ne felejtsünk el: mindig érvényesíteni kell a jegyünket, ha felszálltunk egy tömegközlekedési eszközre.

• Villamos (2-es) / kb 30 perc menetidő / városon keresztül visz / 1,7-10 EUR*
  • Busz (12-es) / kb. 20 perc menetidő / panorámás tengerparti úton visz / 1,7 EUR-tól
  • Taxi / kb. 15 perc menetidő / fix 30-35 EUR körüli ár

A villamos vonalakról itt tájékozódhattok. A 12-es buszról pedig itt.

Villamos vonalak Nizzában
12-es busz

😉 *Spórolós tipp: Ha villamos mellett döntesz, az alább trükkel (videó itt) akár 66%-ot is spórolhatsz a jegy áron – ez az információ amúgy a repülőtér hivatalos honlapján is elérhető.

Röviden: a reptéri automata alapból egy 10 EUR retúrjegyet ajánl fel. Ne vedd meg! 🙅🏼 Ugyanis a 2 terminál, valamint az azt követő Grand Arénas megálló között az utazás mindenkinek ingyenes. Pattanj villamosra & szállj le a Grand Arénas-nál. 🚃 Itt máris egy jegy 1,7 EUR, retúrban 3,4 EUR. Ha nincs feltöltős kártyád 2 EUR-ért lehet azt is venni, de a kártya árát vissza lehet kérni az utazás végén. (Az elfogadó helyek listája itt elérhető).

Gyerekbarát útvonalterv a francia Riviérán

Mi elég kényelmesre vettük a figurát főleg, hogy az idő sem volt kegyes hozzánk, így volt, amikor az apartmanban chilleztünk. Így is rengeteg minden belefért az 5 napba egy 3,5 évessel. Ha Instagramon elmentenétek az útitervet, akkor itt a link. Nekünk bevált, hogy inkább fél napos programokat iktattunk be, és azokat lehet úgy kombinálni, ahogy tetszik. Hiszen a francia Riviéra nem merül ki Nizzai karneválban. Folytassuk „a karnevál a legjobb (& legolcsóbb) időszak, hogy családosan ellátogassunk az Azúr partra” cikket & nézzük meg merre jártunk:

1. nap - Érkezés, séta Nizza kikötőjében, vacsi az óvárosban.
2. nap - Èze egzotikus kertjébe séta, ebéd még ott, aztán haza délutáni szundi, a napot pedig Nizza belvárosában zártuk egy kellemes sétával.
3. nap - Monaco (Kaszinó, Japán kert, Herkules kikötő, Óváros & az Oceanográfiai Múzeum) - végre napsütésben.
4. nap – Nizza, séta a bálvárosban + játszóterezés, sétány, délután Virágkarnevál, este a híres Nizzai Karnevál.
5. nap - Délelőtt Menton-ban megnéztük a citromfesztivált, ebédidőben pedig átvonatoztunk Villefranche-sur-Mer-be. Ebéd a tengerparton, délután pedig szieszta az apartmanban.
6. nap - Indulás haza.

Èze egzotikus kertje

A karnevál, amit egyszer muszáj látni!

A Nizza-i karnevál volt a fő oka annak, hogy februárban mentünk a francia Riviérára, hiszen A Carnival de Nice a világ egyik legnagyobb télbúcsúztató eseménye a brazil & a velencei karnevál, valamint a New Orleans-i Mardi Gras mellett. Két felvonulást néztünk meg: délután a virágkarnevált, este pedig a nagy karnevált (fényekkel, hangos zenével & tengernyi konfettivel). Évek óta tematikus az esemény, 2024-ben a Pop kultúra királya volt, míg 2025-ben „A óceánok királya” lesz a téma.

Nizzai-i virágkarnevál

A virágkarneválon a kocsik eszméletlen díszesek voltak - a 15 kocsi mindig friss virággal van feldíszítve – legalább 3.000 tővel egyenként. A rá aggatott színes virágok mindegyike egy-egy mesebeli jelenetbe repítettek minket. Onnan dobálták ránk a mimózát is. (Ennek a virágnak nagy jelentősége van: élénksárga virága a Dél-Franciaországi Var régióban nő, ahol Côte d'Azur & Provence találkozik. A gyakran emlegetett Mimóza útvonal 130 km hosszú, & Bormes-les-mimosá-tól a parfüm fővárosáig, Grasse-ig tart - januártól márciusig virágzik. (forrás: itt))

Voltak táncosok, zenészek, artisták, művészek, hangos zene, effektek, kellékek, & tengernyi virág meg persze konfetti. A videót itt találjátok, a képeket pedig itt. A virágkarnevál története 1876-ig nyúlik vissza. Akkor még nagyon visszafogott volt, de ma már… 😌 2005 óta a virágkarnevál témája egybeesik nagy esti karneváli felvonulás témájával.

Jegyek a virágkarneválra:

• Felnőtt: 14-28 EUR között
  • Gyerek (6-12): 5-10 EUR
Nizza-i karnevál

A karnevál honalpja szerint: minden évben rengeteg úszót (kocsit) díszítenek fel & keltenek életre, nagy figyelmet helyezve az aktuális témára. A világ minden tájáról érkeznek street art társulatok, zenei csoportok, táncosok. Mindezt pedig egy színes, családias ünnepi légkörben valósítják meg – már amennyire a tengernyi ember családias tud lenni. 😅 De az biztos, hogy a hangulat fergeteges!

Az esti karnevál, mintha egy másik univerzumban lenne. Nem emlékszek rá mikor láttam előtte ennyi ember együtt énekelni & táncolni. Természetesen erről is készült egy videó, amit itt tudtok megnézni, de ha csak a képeket néznétek meg, itt találjátok.

Jegyek az esti karneválra:

• Felnőtt: 7-31 EUR között
  • Gyerek (6-12): 5-10 EUR

😉 Tipp: ha tehetitek, mindenképpen az ülőhelyes szektorba vegyetek jegyet. Csodás esemény, de én 3+ órát álltam egyhelyben (1+ a show előtt, 2 a felvonulás alatt).

A luxi hely, ami kötelező napi kirándulás, ha Nizzában jártok: MONACO

Nem igazán tudom megfogni miért ilyen kedves nekem ez a törpeállam, de minden alkalommal egy álmom válik valóra, ha ide jövök.

Először 2012-ben jártam itt, amikor Franciaországban töltöttem az Erasmus félévemet. Aztán 2017-ben a férjemmel, a nászutunk egyik állomása volt. Most meg 2024-ben a kislányunkkal tértünk vissza.

Hogy Monaco jut-e eszébe az embereknek, ha családi nyaralásról van szó? Nem feltétlen. De szilárdan vallom, hogy az egyik legtutibb hely családosoknak. És nem kell bankot robbantani hozzá. 🥳 Szóval mi is átugrottunk ide. Valahogy így.

Monaco a 2. legkisebb állam a világon, de azért bőven van mit nézni/csinálni. Nekünk 1 napunk volt rá, mutatom mi az, ami belefért & megosztok pár olyat is, amit még hozzáadtunk volna a listához, ha több időnk van:

• Japán kert
  • Kaszinó (itt van mellette egy nagy park & a körhinta is)
  • Bajnokok sétánya
  • Herkules kikötő
  • Oceanográfiai Múzeum

Extra lehet még:

• Katedrális
  • Hercegi Palota
  • Larvotto Part (temérdek kavics dobálással)
  • Egzotikus Kert (sajnos ez átmenetileg zárva volt, amikor ott jártunk)
Monaco

2 program, amit mindenképpen kiemelnék:

Kaszinó

Monte-carlói kaszinó látogatás gyerekkel? - IGEN! 😎

Még ha nem is tartozik a konvencionális gyerekbarát programok közé, mi mégis úgy gondoljuk, hogy nem kell mindenáron csak “gyerekprogramokat” beiktatni, amikor utazunk. Egy játszó pont olyan izgalmas tud lenni, mint mondjuk egy kaszinó.

A belépő 18 EUR, mondjuk úgy, hogy azért a látványért és életérzésért abszolút megérte. Azt viszont fontosnak tartom kihangsúlyozni, hogy napközben a turisták számára van nyitva, belépődíj ellenében lehet bemenni & körülnézni. Minden asztalhoz, géphez oda lehet ülni, de SEMMI nem működik, NEM LEHET játszani. Ennek a látogatásnak eszmei értéke van, illetve pazar volt látni, ahogy egy 3,5 éves kislány élvezi a kaszinót: a csodás csillárokat, a villogó fényeket, néhol szaladhatott a kárpiton, nem zavart senkit, lehetett fotót & videót készíteni. 😌 Az esti játékra szigorú dresszkód van és természetesen kiskorúak nem léphetnek be.

Monaco Kaszinó

Ezen kívül ebben a posztban összeszedtem 6 érdekességet, amit lehet te sem tudtál Monacóról – beleértve a Kaszinót. 😄

Oceanográfiai Múzeum

A másik helyszín, pedig nem más, mint az Oceanográfiai Múzeum. Harmadjára jártam Monacóban & most először mentem be a múzeumba. Mázli, hogy a család többi része nem ellenkezett, sőt! ☺️ Nagy élmény volt, és 19 eurós belépő felnőtteknek ide vagy oda, ez egy abszolút olyan hely, amit bátran ajánlok családoknak, hiszen van minden:

• kiállító tér
  • szuvenír bolt
Oceanográfiai Múzeum

Èze – & a botanikus kert

Egy kisváros, amit ne hagyjatok ki, ha az Riviérára látogattok. Egy nagyon borongós/esős napon sikerült ide eljutnunk, de még így is azt mondom, hogy megérte! 15 perc busz útra van Nizzától.

😉 Tipp: Bár a vonatok kifogástalanok a Provence d’Alpes Côte d’Azur régióban, ide ne vonattal menjetek, mert az Èze-sur-Mer -hez visz, ami lent van a parton, ahonnan kb. 1 óra dombnak felfele gyaloglás várna rátok. Menjetek inkább a 82-es busszal Èze Village-be, ami a dombtetőn van. Az út rövid, de a panoráma verhetetlen, ahogy a busz felfele kapaszkodik a meredek utakon. A buszon szerepeljen a ’Passage Èze Village’ felirat. 😉

Èze Botanikus Kert

Szezonban 7 EUR, szezonon kívül 5 EUR a belépő. 12 év alatt ingyenes. Én személy szerint rajongok a botanikus kertekért, az egzotikusakért meg még jobban. Szerintem kár lenne kihagyni. A képekért kattintsatok ide.

😉 Pro tipp: a Hagymaleves és a komfort Margarita pizza isteni a L’Antre Potes étteremben – nemcsak borongós időben.

Ki ne szeretné a 2 az 1-ben ajánlatokat? – Menton-i citromfesztivál 🍋

Menton-i citromfesztivál

Az Azúr-part februárban nemcsak a Nizza-i karnevál miatt nagyon jó választás, hanem a Menton-i citromfesztivál miatt is.

1934 óta Menton a téli ünnepségek helyszíne. Ami egyszerű virág- & gyümölcsbemutatónak indult a Riviéra Palota kertjében, az egyetlen ilyen jellegű eseménnyé vált a világon. A Lemon Festival® még bejegyzett védjegy is lett. – forrás itt. Ezek a csodálatos installációk ingyenesen látogathatóak. Szóval turistaáradatra azért számítsatok, de egy ilyet kár lenne kihagyni, mivel alig 15-20 perc vonatútra van Nizzától. A videón jól látszik, hogy milyen grandiózusak ezek a citrom (néhol narancs) kreálmányok. A képek pedig magukért beszélnek. 🤗

Amiért az ember megszereti a francia Riviérát! – Villefranche-sur-Mer

Erről a városkáról ugyan nem sokkal az út előtt hallottam, de rögtön tudtam, hogy ezt nekünk is látni kell. 😍 Ez a kis gyöngyszem, Villefranche-sur-Mer. Abszolút adom a RivieraExperience oldalán olvasottakat: „Villefranche-sur-Mer az egyik legbájosabb - ha nem a legbájosabb - autentikus francia és Niçoise halászfalu a francia riviérán, a Cote d'Azur szívében. Mivel Monaco az egyik oldalon, Nizza a másikon határolja, nehéz elhinni, hogy ilyen autentikusan tudta megőrizni a kis falu varázsát és hitelességét, ahol az emberek még mindig ismerik egymást.”

Villefranche-sur-Mer

A rövid séta után, pedig az egyik legjobb gourmet-élményünket, itt a parton a DRY nevű helyen szereztük. Gourmet árakkal ugyan, de azt az ebédet számtalanszor újra elfogyasztanánk. Azzal a látvánnyal a tengerparton, egy szál pulcsiban februárban verő fényes napsütésben. Ah.. 😍 Természetesen az ebédet a parton kavicsdobálással vezettük le. Ez a nap mindenképpen olyan „bevésődött” emlék lesz.

A francia gasztronómia

Ki ne hallott volna már a francia konyháról? 🤤

Mi, személy szerint, nagyon is szeretjük. Kiélveztünk minden étkezést. Mutatom a listát, mit érdemes megkóstolni, illetve itt a videó, hogy beinduljon a nyálelválasztás! 😉😎

• Socca:Nizza egyik leghíresebb kulináris különlegessége és a város egyik legreprezentatívabb csicseriborsólisztből készült étele. Nagyon jók vannak Nizza óvárosában. Ideális esetben egy jó socca nem lehet száraz, és belül enyhén krémes.

📍 Bar René Socca
📍 Chez Theresa
📍 Chez Pipo

• Pissaladière: Hagymás & szardella pite, így foglalhatnánk össze a pissaladière-t. Próbáld ki, ha Nizzában jársz! (Nyugi, szardellamentes változatban is kapható.)

📍 Bar René Socca

• Panisse:Egy másik csicseriborsó lisztből készült különlegesség, legtöbbször sütve. Ez is finom!
  • Salade niçoise:Nizza nagy klasszikusa: tonhal, paradicsom, saláta, nyers zöldségek, szardella, keménytojás, nizzai olíva és persze olívaolajos vinaigrette (nizzai, különben főbenjáró bűnt követünk el). 😅
  • Pan Bagnat:Ez a nizzai sali szendvics változata: tonhal és/vagy szardella, nyers zöldségek, keménytojás, nizzai olíva és olívaolaj, kenyérben szendvicsként tálalva.

📍 Chez Theresa

• Farcis niçois: Töltött zöldségek, mint pl paradicsom, paprika, padlizsán – kenyér és húsos töltelékkel.

Illetve itt van még pár helyszín ajánló is:

📍D’aqui – a személyes kedvencem, mindenképpen próbáljátok ki a barbajuan nevű töltött tésztaféléjüket. Én spenótosat-rocittásat és citromosat ettem – ISTENI! 🤤
📍Peixes Opera – seafood streetfood hely, asztalt foglalni itt nem lehet, de nagyon jókat hallottam róla.
📍Peixes Bonaparte – nagy tesója a Peixes Operának. Ellenben itt nagyon is ér asztalt foglalni!
📍Patisserie Nouvelle Cappa – Az egyik kedves ismerős család szerint itt kapható a legfinomabb mandulás croissant. Mi 2x is próbálkoztunk, de sajnos mindkét alkalommal zárva volt a pékség. De mi adunk Zsanáék szavára, próbáljátok ki!

Nizza

A fekete leves - Mi mennyibe került? Drága?

Körítés nélkül szeretném megosztani mi mennyi volt, kíváncsi vagyok mit gondoltok mennyire drága (vagy sem)? 💸  (A februári árfolyamon kalkulálva írok mindent.)

• Repülőjegy: 11.640 HUF/fő retúr
  • Pizza: 6.000 HUF
  • Menő étterem: 30-45.000 HUF 3 fős családra
  • Nizzai virágkarnevál & esti karnevál: 8.000 HUF
  • Nizza Óriáskerék: 2.300-4.000 HUF (a felnőtt jegy drágább Budapesten, mint Nizzában, a gyerek ugyanannyi)
  • Jardin Exotique Eze: 2.000 HUF
  • Monaco Múzeum belépő: 7.100 HUF
  • Monaco Casino: 7.000 HUF
  • Monaco Körhinta: 1.500 HUF

Ezt a felsorolást látva viszont meg kell, hogy osszam azokat a dolgokat is, amelyek ingyenesek voltak:

• Séta a Lympia kikötőben (Nizza & Monaco)
  • Japán kert Monaco-ban
  • Játszóterezés Nizzában
  • Bellanda torony kilátópont Nizzában
  • Kavics dobálás az Azúr parton
  • A feldíszített kocsik vonálsa
  • A Selaya téri piac
  • Citromfesztivál Menton-ban
  • Séta Villefranche-sur-Mer-ben
  • A karnevál egy kicsi felvonulása az erkélyünkből

Grand Finale

Így a cikk végére bízom benne, hogy el tudtam oszlatni azokat a kételyeket, amelyek miatt eddig a francia Riviéra magán hordozta a „drága” címkét. Persze, lehet mindig mindenből a drágábbat is választani, de sokszor lehet a kevésbe költségeset is. A tippek, amiket adtam nekünk sokat segítettek, használjátok őket ti is bátran, hiszen a karnevál a legjobb (& legolcsóbb) időszak, hogy családosan ellátogassunk az Azúr-partra.

Ha pedig ennél is több ötletre lenne szükségetek, ne felejtsetek el most átnavigálni az alábbi oldalamra is, ahol belekukkanthattok a CSALÁDI UTAZÁS OKOSAN - Spórolós tippek & pénztárca kímélő ötletek utazáshoz digitális kiadványomba. 30+ ország, 50+ oldal, 70+ ötlet, hogy költsetek tudatosabban, hogy spóroljatok többet utazás előtt & alatt. 💰

Családi Utazás Okosan - Spórolós tippek és pénztárca kímélő ötletek utazáshoz - eBook